Fadhli Jusoh

Fadhli Jusoh

Wednesday, February 9, 2011

Hati dan Perasaan Ciptaan-Nya....

Di antara rahsia teragung dan nikmat yang telah dianugerahkan Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada manusia adalah dengan terciptanya Hati dan Perasaan. Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan jiwa-jiwa yang tidak mungkin dapat ditafsirkan melalui kaca mata sains dan teknologi.

Telah berabad-abad lamanya manusia cuba mencipta alternatif lain sebagai pengganti manusia. Mereka mampu mencipta robot-robot yang mampu melakukan kerja-kerja berat dan mampu membuat kira-kira. Tetapi sehingga kini rahsia penciptaan hati dan perasaan tidak mampu dicungkil oleh manusia walau sekelumit sekalipun.

Betapa hebatnya Allah yang telah menjadi “jurutera” terhadap penciptaannya yang Agung.

Hati dan perasaanlah yang menjadikan manusia itu manusia. Tanpanya manusia akan menjadi seperti air yang tidak bergula. Tiada cinta, tiada rindu, tiada benci, tiada dendam, tiada gusar, dan tiada gelisah. Maka tiadalah beza antara manusia dan penciptaan makhluk selainnya.

Aku sendiri masih cuba untuk menyingkap rahsia penciptaan yang agung ini. Aku fikir aku mampu mengawal hati dan perasaan.. Tetapi rupa-rupanya tidak.. Allahlah yang berkuasa mencampakkan benih-benih cinta di dalam hati hambaNya. Dialah yang berkuasa membolak-balikkan hati ini. Kepada-Nya segala kekuasaan.

Persoalan Cinta amat berkait rapat dengan Hati dan Perasaan. Tanpa kehadiran hati maka tidak wujudlah perasaan. Tanpa kehadiran perasaan maka tidak akan wujudlah cinta. Begitulah rantaian yang saling berkait dan berpaut antara satu sama lain.

Jangankan aku sebagai hamba yang kerdil, sedangkan Rasulullah SAW pun berasa sunyi tanpa kehadiran Khadijah. Tanpa Hawa, Adam menjadi resah gundah-gulana. Masih mencari walau ada segalanya. Apa yang tiada di dalam syurga? Namun ia tetap rindukan Hawa..

Maka bantulah aku ya Allah sepertimana di dalam firman-Mu..

“Dan apabila hamba-Ku bertanya mengenai Aku, maka (jawablah) sesungguhnya Aku dekat. Aku memakbulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia meminta kepada-Ku.” (Surah al-Baqarah, ayat 186)

No comments:

Post a Comment